Krönikor

Krönikor hittar man i de flesta tidningar. De handlar oftast om en persons tankar och åsikter om ett aktuellt ämne. Men en krönika kan egentligen handla om nästan vad som helst.

Krönikor kan vara både allvarliga och underhållande. Spännande beskrivningarna fångar läsarna och ett nyskapande språk roar också. Krönikören har som mål att få sina läsare att känna igen sig eller kanske se en situation med nya ögon.

En krönikör är ofta journalist. Många tidningar bjuder dock in gästkrönikörer som är experter inom något område, till exempel sport eller kultur, och låter dem skriva sina tankar.

Krönikans typiska drag

  • Rubrik som sammanfattar innehållet eller lockar till fortsatt läsning
  • Ämnet är oftast något som gjort krönikörer ledsen, upprörd, glad, stolt eller överraskad.
  • Innehållet ska både handla om personliga upplevelser och mer allmänna händelser.
  • I bakgrunden får man veta varför krönikörer valt att skriva om just det ämnet
  • Åsikt och argument ska presenteras i det valda ämnet. Krönikan blir mer intressant om krönikörer lyckats hitta nya sätt att se på en fråga eller ett ämne.
  • Använd bra ord och uttryck: Eftersom många läser krönikor är det viktigt att åsikter och argument presenteras på ett tydligt sätt. Det görs genom att ord och uttryck som används gör det lätt för läsarna att följa med i texten:
  • För det första….
  • Den andra faktorn…
  • För övrigt…
  • Uppmaning eller slutsats avslutar krönikan. Det görs genom att krönikörer sammanfattar sin text på något sätt, t ex genom att upprepa sin åsikt, uppmana sina läsare att göra något eller presentera en slutsats hen kommit fram till. Mångra krönikörer väljer att avsluta mer öppet, t ex med en humoristisk ”knorr” som får läsarna att skratta eller md en fråga som leder till fortsatta funderingar.
  • Språket skall ha en personlig ton. Man skriver mer vardagligt och underviker formellt och krångligt språk. Många väljer också personligt tilltal genom att skriva i jag-form.
  • Eftersom man vill underhålla sina läsare använder man språket mer medvetet. Man använder bildspråk, t ex liknelser och metaforer, för att göra språket levande. Även slangord eller nya påhittade ord används på samma sätt.
  • Ge läsaren bilder är en uppgift krönikörer har. Man vill att läsaren ska leva sig in i texten och det görs genom att beskriva händelser på ett roligt eller träffande sätt så att läsaren kan skapa egena bilder i sitt huvud.

Läs mer genom att klicka på länken till Läxhjälpen.

Länk till krönikorna ”Vad händer när #metoo tystnar?” av Mia Martelleur #metoo och ”Tja grabbar, kan jag få växla några ord med er?” av Alexander Karim Tja grabbar!

Ditt uppdrag

Tänk dig nu att du blivit uppringd av en ungdomstidning. De tycker du är en intressant person och vill att du skriver en krönika i deras tidning. Du får själv bestämma vad krönikan ska handla om, men tidningen vill att du ska tänka på att tidningens målgrupp är ungdomar.

Texten ska vara ca en A4-sida lång, skriven med Times New Roman, teckenstorlek 12. Lämna in den i mappen Inlämning i skolwebben när du är färdig.